Skoro czytasz ten artykuł to znaczy, że otwierasz swój lokal gastronomiczny! Gratulujemy! Zapewne masz już pomysł na swój lokal, może wiesz jak będzie wyglądało wnętrze i co będziesz serwował! Pamiętaj, że już na etapie planowania warto przeanalizować rynek pod kątem dostępności pożądanych produktów. Pytasz od czego zacząć? Niżej na przykładzie producenta panierki do kurczaka podpowiemy od czego zacząć i na co zwrócić uwagę poszukując najlepszych dostawców do gastronomii.

Jakich produktów potrzebujesz?

Kluczową kwestią jest ustalenie jakich produktów i surowców będziesz potrzebował na bieżąco w swoim lokalu. Założymy, że otwierasz lokal serwujący dania na bazie kurczaka w panierce czyli dwa najważniejsze produkty to mięso z kurczaka oraz panierka do nuggetsów, stripsów czy skrzydełek które będą w menu. O ile dostawcę mięsa powinieneś poszukać lokalne (dostępność, minimalizacja problemów podczas krótkich dostaw) to dostawca panierki to trudniejsze i niekoniecznie lokalny wybór.

Od czego zacząć?

No dobrze, skoro już wiesz czego potrzeba do Twojej restauracji czas sprawdzić kto może Ci to zaoferować. Zacznij więc od zbudowania bazy potencjalnych dostawców panierki oraz pozyskania kontaktów handlowych. Głównym źródłem informacji będzie tu najpewniej Internet. Znajdziesz tam informacje oraz oferty wielu firm. Skorzystaj również portali oraz czasopism branżowych. Owocna może okazać się również wizyta na targach branżowych gdzie spotykają się najwięksi dostawcy w branży. Wizyta na targach ma tą zaletę, że możesz porozmawiać z potencjalnymi partnerami biznesowymi, otrzymać ofertę a często spróbować produktu np. panierki do kurczaka.

Musi być najlepsza!

Posiadasz już listę dostawców? Może udało Ci się już z nimi porozmawiać. Świetnie! Przyszedł zatem czas na testy oferowanych produktów. Jeżeli potencjalny dostawca nie oferuje spotkania z degustacją pamiętaj, że nasza przykładowa panierka do kurczaka to produkt który z łatwością można przetestować w domowej kuchni (przynajmniej tak powinno być).

Co na tym etapie jest dla Ciebie najważniejsze? Po pierwsze smak! Pamiętaj, że to od jakości kupowanego produktu zależeć będzie finalny smak serwowanych dań! Panierka do kurczaka powinna być chrupiąca ale nie twarda, powinna idealnie przywierać do mięsa i nie kruszyć się. Po drugie powtarzalność. Kiedy raz zaserwujesz Klientom kurczaka na którym będzie idealnie chrapiąca panierka już zawsze będą oczekiwali od Ciebie tego smaku! Zwróć też uwagę na dostępność produktu. Ważne, żebyś mógł elastycznie i na bieżąco zamawiać a wybrany produkt powinien być zawsze dostępny. Warto rozważyć tutaj zakupu bezpośrednio u producenta. Sprawdź czy jest na rynku producent panierki do kurczaka który oferuje swój produkt bez pośredników.

Znasz produkt – czas na wybór

Już podczas testów rozpocząłeś ocenę dostawców. Znasz ich ofertę oraz produkt. Teraz czas na przeanalizowanie jeszcze kilku kwestii:

  • cena – to oczywiste, że szukasz partnera biznesowego, który zapewni wysoką jakość w dobrej cenie. Pamiętaj jednak że cena nie zawsze idzie w parze z jakością a na niej nie warto oszczędzać! Sprawdź też jak wygląda kwestia stabilności cen, negocjuj by ceny w trakcie współpracy były niezmienne,
  • ogólne warunki współpracy – sprawdź czy współpraca z danym dostawcą panierki wiąże się z zawarciem umowy oraz jakie są jej warunki, sprawdź jakie są koszty dostaw, warunki reklamacji itp.,
  • częstotliwość i terminowość dostaw – to bardzo ważne. Czas realizacji zamówień jest kluczową kwestią w organizacji pracy Twojej restauracji,
  • minimum logistyczne – dopiero zaczynasz pracę w gastronomii i ciężko będzie Ci przynajmniej na początku oszacować jakie ilości produktu będą przez Ciebie zamawiane, sprawdź czy wybrany dostawca nie narzuca na Ciebie konieczności składania dużych zamówień przekraczających Twoje potrzeby,
  • oferta dostawcy – szeroki asortyment u wybranego dostawcy pozwoli Ci szybko i sprawnie zaopatrywać Twój lokalu. Zakupy w jednym miejscu to oszczędność czasu, mniejsze koszty logistyczne a wolumen zakupów może pozwolić Ci negocjować dodatkowe rabaty,
  • dodatkowe korzyści – zwróć uwagę na obsługę posprzedażową, czy u wybranego dostawcy możesz liczyć na dodatkowe wsparcie. Sprawdziliśmy, że kilku dostawców panierki oferuje swoim klientom wsparcie marketingowe w postaci zdjęć gotowych dań przygotowanych z użyciem ich panierki do kurczaka, receptur na burgery czy tortille a nawet pomysłów na eventy. To świetny bonus we współpracy!
  • usługi dodatkowe – dostawca z dużym doświadczeniem może wesprzeć Cię również merytorycznie, sprawdź czy oferuje szkolenia bądź innego rodzaju wsparcie w zakresie gastronomii i oferowanych produktów.

Teraz już na pewno wiesz jak wybrać najlepszego partnera biznesowego! Choć opieraliśmy się na dostawcy Panierki do kurczaka to powyższe ma zastosowanie zarówno w przypadku sosów, frytek, czy nawet opakowań do Twojego lokalu. Trzymamy kciuki za dobry wybór oraz owocną współpracę z wybranym dostawcą. No i życzymy samych sukcesów Twojej restauracji!

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Holly Powder